Karma

Bij ons gaat eigenlijk zelden iets zoals het zou moeten gaan. Neem afgelopen weekend. Omdat wij veertig jaar getrouwd waren, hadden we voor dat weekend voor ons hele gezin een groot vakantiehuis geboekt in de Ardennen. Al in maart geboekt via Belvilla én meteen betaald. Vlak van tevoren checkten we de coronaregels voor België. Gelukkig mocht je in de toeristenbranche met tien personen bivakkeren. Dus propten we de camper vol met onze eigen spullen, heel veel boodschappen en spullen van de anderen die niet meer in hun eigen auto’s pasten. Met volle vracht op naar België!

En zo arriveerden we met de helft van ons gezelschap op vrijdagmiddag bij het huis; de andere helft was onderweg. Er stonden al twee auto’s op de oprit. Toen we binnenkwamen snapten we waarom. ER WAREN NAMELIJK AL ANDERE GASTEN. Zij hadden ditzelfde weekend geboekt, en de eigenaar wist niets van onze boeking via Belvilla. Dat is een heel gekke, maar vooral vervelende situatie. De eigenaar belde met Belvilla, en meteen daarna kreeg ik een mail dat onze boeking was geannuleerd. We begonnen ons lichtelijk zorgen te maken, en dus belden we zelf met het sos-nummer van Belvilla. Maar waar we een oplossing verwachtten, kwamen we bedrogen uit. De Belvillamevrouw deelde botweg mee dat we met te veel mensen waren en dat ze dus niets voor ons kon doen want dat de huiseigenaren dan een boete riskeerden. Naar mijn idee de meest slappe smoes ooit om onder een probleem uit te komen dat niet wij, maar zijzelf hadden gecreëerd in een communicatiefout tussen hen en de eigenaar. En dus werd ik boos, heel boos. Ik denk echt dat er letterlijk stoom uit mijn oren kwam. Belvilla liet ons gewoon stikken, ze zouden het geld terugboeken en dat was dat.

Daar stonden we dan. Ik had zó lang gezocht naar een geschikte accommodatie, wat moesten we nu? Maar gelukkig was de huiseigenaar wél bereid een oplossing te zoeken. Hij ging bij een vakantiewoning twee huizen verderop informeren. En o wonder, die was nog vrij. We gingen kijken. Het huis was nog veel groter en superdeluxe, met overdekt zwembad en een omheinde tuin, wat voor mij de allereerste eis was, met vijf kinderen en een hond. Alleen: drie keer zo duur. Maar de eigenaar zei dat hij het zou oplossen en we dokten 1000 euro borg. Hij sprak alleen maar Frans, dus ik hoop dat we elkaar goed begrepen hebben toen ik zei dat wij niet voor de kosten wilden opdraaien, dat ze daarvoor bij Belvilla moesten zijn.

Maar goed, we waren heel blij met ons onderkomen, we installeerden ons in het huis, en hebben een weekend lang volop genoten. Het werd prachtig zomerweer, we lagen urenlang in het zwembad en schoven het dak veilig dicht als we er niet in waren. We organiseerden wedstrijdjes jeu de boules en tafeltennis, we hielden een uitgebreide barbecue, wandelden met de hele bubs door Houffalize, aten ijsjes, maakten een waterglijbaan op het gras, we sportten, deden rondjes sauna, speelden spelletjes en hadden vooral heel veel qualitytime met elkaar en met de kids.

We weten niet hoe het financieel opgelost gaat worden; het zal nog wel een staartje krijgen. We duimen. Het heeft vast zo moeten zijn, we zullen het na veertig jaar wel verdiend hebben denken we zelf. Karma, dat is het.