Op dié fiets

Blijkbaar is het geld in de nieuwe gemeente Meierijstad nog niet op. Want behalve het uitdelen van 500 laptops en mobiele telefoons aan de ambtenaren, is er ook nog een halve ton uitgegeven aan electrische fietsen. Krijgen de ambtenaren dan ook allemaal een nieuwe fiets? Nee, dat niet. Dat zou wel een beetje geldverspilling zijn hè. Daar doet de gemeente niet aan. Neeee, het zit zo. De gemeente wil graag dat de ambtenaren niet meer met de auto komen. Dat is toe te juichen. En daarvoor is een plan van aanpak gemaakt. Daar is elke gemeente bijzonder goed in: plannen maken. Zo ook Meierijstad. Het Mobiliteitsplan ziet er als volgt uit: de ambtenaren komen voortaan allemaal met het openbaar vervoer naar hun werk. Daarvoor hebben ze een businesscard gekregen. Voor de bus neem ik aan, want er rijdt geen trein in Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode. Maar wat nou als een ambtenaar een afspraak heeft in een van de kernen en de bus rijdt niet op die tijd of niet in die wijk? Probleem! Maar omdat gemeentes ook erg goed zijn in oplossingen aandragen voor problemen, is er iets op bedacht. De gemeente heeft twintig e-bikes aangeschaft. En heus niet zomaar wat fietsjes. Deze exemplaren vallen onder de categorie kneiterduur: ze tikken 2500 euro per stuk aan. Die fietsen zijn random beschikbaar, staan opgeladen en wel te glimmen in de kelder van het gemeentehuis. Met in iedere fietstas een gebruiksaanwijzing én een regenponcho. Bovendien rijdt er een busje rond voor lekke banden of andere calamiteiten onderweg. Werkelijk óveral is aan gedacht. Maar wat nu als meer dan 20 ambtenaren tegelijk een afspraak buiten de deur hebben? Ik denk zomaar dat er al een plan in de maak is waarin wordt vastgelegd dat er maximaal 20 ambtenaren tegelijk buitenshuis een afspraak mogen hebben. Verder vraag ik me af of het in de praktijk allemaal wel zo handig is. Stel je bent ambtenaar in Veghel. En je woont in Sint-Oedenrode. Nu heb je om 15.00 uur een afspraak in Sint-Oedenrode. Maar je werkdag duurt van 09.00 – 17.00 uur in Veghel. ’s Ochtends pak je de bus, daar zit het probleem niet. Maar dan. Rond het middaguur ga je alvast een fiets confisqueren (je legt er bijvoorbeeld je badlaken op, daar zijn veel mensen heel bedreven in). Dan sjees je op standje 3 naar Sint-Oedenrode (bespaart ook weer tijd en dat is gunstig want tijd is geld). Het is koud en het regent, maar gelukkig zit er een regenponcho in je fietstas. Je afspraak loopt uit en duurt tot na 16.30 uur. Had je nou een eigen fiets dan kon je gewoon linea recta naar huis. Maar deze fiets is niet van jou, niet bestemd voor woon-werkverkeer én hij hoort in de kelder van het gemeentehuis. Dus fiets je je huis voorbij en trapt terug naar Veghel. Je zet de fiets in de kelder, sluit de oplader aan en loopt naar de bushalte. De bus komt pas over een half uur en het regent nog steeds. Ergens in de avond kom je kleumend en wel thuis aan. De avondmaaltijd is intussen net zo koud als jijzelf. Alles bij elkaar niet echt ideaal. Nou heb ik een oplossing bedacht, een gratis-en-voor-niks tip voor gemeente Meierijstad, dus doe er je voordeel mee. Schaf die gratis openbaar vervoerkaarten af en geef dat geld aan de ambtenaren voor de aanschaf van een eigen fiets. Dan kunnen ze én gewoon naar hun werk én naar al hun afspraken, als het moet ook nog alle 500 tegelijk. Tel uit je winst. Nog een tip: bij de Xenos kun je regenponcho’s kopen. Wellicht met kwantumkorting als je er zo’n 500 tegelijk afneemt. Oh, en dan nog wat. De gemeente heeft ook nog 12 greenwheels beschikbaar. Dat zijn gewoon auto’s. Maar die zijn vast en zeker altijd al weg. Daar helpt geen legertje badlakens aan. Tot slot heb ik nog een laatste heel goeie tip voor de ambtenaren zelf: je kunt ook gewoon op eigen houtje je eigen fiets aanschaffen. Ik ken legio mensen die geen ambtenaar zijn en toch een electrische fiets hebben. Man en ik bijvoorbeeld. Gewoon gekocht van onze eigen centjes. Hoe moeilijk moet het zijn?